ازحد تحمل تونه، یک دکتر یا مشاور پیدا کنین که در مورد ی غم و اندوه به دلیل از دست دادن تجربه داشته باشه. یک دکتر باتجربه می تونه به شما کمک کنه که از پس مدیریت احساسات شدیدتان برآیید و بر مشکلاتی که بر سر راه تون هست، پیروز شدین.

۵. واسه حمایت از غم و اندوه، می تونین از رسانه های اجتماعی استفاده کنین

صفحات یادبود در فیسبوک و بقیه سایتای رسانه اجتماعی به روشی محبوب واسه آگاهی رسانی در مورد فوت یکی از عزیزان تون به دوستان و آشنایان و بهره مندی از حمایت اونا تبدیل شدن. این روش جدا از اینکه اونکه به شما امکان می ده اطلاعات مفیدی مثل برنامه های مراسم خاکسپاری رو به آگاهی عموم برسونین، به دوستان و آشنایان هم این فرصت رو می ده که همدردی شون رو بیان و پیامای تسلیت ارسال کنن. خوندن اینجور پیامایی می تونه باعث آرامش و تسلی بازماندگان شه.

البته پُست کردن موضوعات حساس روی رسانه اجتماعی، خطرای مخصوص به خودشو هم داره. صفحات یادبود معمولا عمومی و باز هستن و هر کسی که یک حساب کاربری در فیسبوک داره، می تونه وارد اونا شه. این مسئله ممکنه باعث شه افرادی که به سختی فرد مرحوم رو می شناختند، از روی نیت پاک پیشنهادا یا نظراتی ارسال کنن که اصلا مناسب نیستن و بدتر از اون، صفحات یادبود می تونن توجه اوباش اینترنتی (ترولا) رو جلب کنن. در موارد بسیاری دیده شده که افراد ناشناس، پیغامای بی رحمانه یا توهین آمیزی روی صفحات یادبود ارسال می کنن.

واسه افزایش امنیت می تونین به جای یک صفحه عمومی، یه گروه بسته (closed) در فیسبوک بسازین؛ این بهش معناست که افراد قبل از اونکه بتونن به صفحه یادبود دسترسی پیدا کنن، باید به وسیله یکی از اعضای گروه تأیید شن. این نکته مهم رو به یاد داشته باشین، با اینکه رسانه اجتماعی می تونه وسیله مفیدی واسه ایجاد رابطه با بقیه باشه، نمیتونه جانشین رابطه رودررو و حمایتی شه که شما در این زمان بهش نیاز دارین.

هنگام غصه خوردن، مراقب خودتون باشین

مراقبت از خودتون هنگام غصه خوردن، از هر زمان دیگری مهم تره. استرس و فشار از دست دادن یک فرد یا چیز باارزش می تونه ذخایر روحی و انرژی شما رو به سرعت به انتها برسونه. توجه داشتن به نیازای جسمی و احساسی تون به شما کمک می کنن که این زمان سخت رو بهتر سپری کنین.

۱. با احساسات تون روبرو شید

غم از دست دادن چیه و چیجوری باید با اون کنار اومد؟ "- قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

شاید قادر باشین غم و اندوه تون رو واسه یه مدت سرکوب کنین اما نمی تونین واسه همیشه از اون پرهیز کنین. واسه درمون یافتن لازمه که دردتون رو قبول کنین. سعی واسه ندیده گرفتن احساس غم و از دست دادن فقط باعث طولانی شدن روند غم و اندوه تون می شه. غم و اندوه حل نشده می تونه به عوارضی مثل افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد و مشکلات سلامتی هم منجر شه.

۲. احساسات تون رو با روشی قابل لمس یا خلاقانه بگید

در دفتر خاطرات تون درمورد چیزی که از دست دادین، بنویسین. اگه عزیزی رو از دست دادین، نامه ای بنویسین و در اون چیزایی رو بگید که فرصت نکرده بودین بهش بگید یا یک دفتر یادبود یا آلبوم عکس واسه گرامیداشت زندگی اون شخص درست کنین یا به فعالیتایی بدین که واسه اون شخص مهم بودن یا به سازمان یا سازمان موردعلاقه ی اون کمک کنین.

۳. مراقب سلامت جسمی تون باشین

ذهن و بدن باهم در رابطه هستن. وقتی از نظر جسمی سالم باشین، بهتر میتونین از عهده ی مشکلات عاطفی تون بربیایید. با داشتن خواب کافی، خوردن غذاهای سالم و ورزش به جنگ با استرس و خستگی بدین. واسه آرامش درد غم و اندوه تون یا درمون ایجاد وخویتان به طور مصنوعی، از الکل یا موادمخدر استفاده نکنین.

۴. سعی کنین سرگرمیا و علائق تون رو حفظ کنین

انجام کارای عادی و روزمره ی زندگی تون می تونه به شما آرامش بده. برگشتن به فعالیتایی که باعث شادی تون می شه و شما رو به بقیه نزدیک تر می کنه، می تونه به شما کمک کنه به دوری اون شخص یا چیز عادت کنین و مراحل اتمام غم و اندوه رو سرعت ببخشین.

۵. اجازه ندین کسی به شما بگه باید چه احساسی داشته باشین و خودتون هم این کار رو با خودتون نکنین

غم و اندوه شما واسه خودتونه و هیشکی دیگه نمیتونه به شما بگه که چه زمانی باید از اون دست بکشین یا به زندگی تون ادامه بدین. به خودتون اجازه بدین هر حسی رو که دارین، بدون خجالت زدگی و قضاوت تجربه کنین. عیبی نداره که عصبانی باشین، سر خدا فریاد بزنین، گریه کنین یا نکنین. ایرادی نداره که بخندین، لحظاتی خوشحال و اصلاح کننده داشته باشین و وقتی آماده هستین، غم و اندوه تون رو آزاد کنین.

۶. واسه محرکای غم و اندوه از قبل برنامه ریزی کنین

غم از دست دادن چیه و چیجوری باید با اون کنار اومد؟ "- قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

سالگردها، تعطیلات و رویدادهای مهم می تونن خاطرات و احساسات رو دوباره بیدار کنن. خودتون رو واسه جمله خاطرات و احساسات آزاردهنده آماده کنین و بدونین که این مسئله، طبیعیه. اگه تعطیلات یا اتفاق مهمی رو با بقیه اقوام تون می گذرونین، از قبل با اونا در مورد انتظارات شون صحبت کنین و درباره به روشایی واسه گرامیداشت یاد و خاطره ی کسی که دوست داشتین، به توافق برسین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   عوامل موثر بر تصمیم گیری؛ ۱۰ عامل عجیب و غریبی که می تونن تصمیم شما رو تغییر - قسمت 2

وقتی غم و اندوه از بین نمی ره

با گذشت زمان پس از یک از دست دادن مهم و قابل توجه مثل مرگ یکی از عزیزان، طبیعیه که احساس غم، بی حسی و بی حسی یا خشم کم کم کم بشه. هنگامی که ازدست دادن اون شخص یا چیز رو قبول می کنین و شروع به ازسرگیری زندگی تون می کنین، اینا و بقیه احساسات بد دیگر، شدت کمتری پیدا می کنن. با این حال اگه کم کم بهتر نشدید یا غم و اندوه تون بیشتر شد، می تونه نشونه اون باشه که غم تون به یک مشکل جدی تر مثل غم و اندوه پیچیده یا افسردگی کلی تبدیل شده.

غم و اندوه پیچیده

غم از دست دادن کسی که دوست دارین، هیچوقت به طور کامل از بین نمی ره اما نباید در مرکز توجه تون بمونه. اگه درد از دست دادن اونقدر همیشگی و شدیده که مانع از سرگیری زندگی تون می شه، ممکنه از وضعیتی به نام «غم و اندوه پیچیده» رنج ببرین. غم و اندوه پیچیده مثل گیر کردن در یک حالت شدید سوگواریه. ممکنه شما تا خیلی وقت پس از فوت یک نفر نتونین مرگش رو قبول کنین یا اونقدر عاشق فرد فوت شده باشین که اون در روال روزانه تون مشکل بسازه و به بقیه روابط تون آسیب بزنه.

علائم غم و اندوه پیچیده عبارتند از:

  • حس اندوه و ناراحتی شدید نسبت به عزیزی که از دست دادین
  • تصاویر و افکار مزاحم و ناخوداگاه در مورد شخص فوت شده
  • رد مرگ یا ناباوری
  • تصور اینکه فرد موردعلاقه تون زندهه
  • جستجوی فرد فوت شده موردعلاقه تون در جایای آشنا
  • پرهیز از چیزایی که شما رو به یاد اون میندازه
  • حس خشم یا غیظ بسیار شدید در مورد چیزی که ازدست دادین
  • احساس اونکه زندگی پوچ یا بی معنیه

فرق بین غم و افسردگی

غم از دست دادن چیه و چیجوری باید با اون کنار اومد؟ "- قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

تشخیص دادن غم از افسردگی بالینی، همیشه کار آسونی نیس، چون خیلی از علائم اونا مشترک هستن. اما راه هایی واسه تشخیص فرق بین اونا هست. به یاد داشته باشین که غم و اندوه می تونه مثل ترن هوایی فرازونشیب داشته باشه و شامل شکلای مختلف مختلفی از احساسات و ترکیبی از روزهای بد و خوبه. حتی وقتی شما در وسط فرایند غم و اندوه هستین، هنوزم ممکنه لحظات شادی داشته باشین. اما در افسردگی، احساس پوچی و ناامیدی دائمی و پایداره.

یه سریای دیگه از علائم افسردگی عبارتند از:

  • حس شدید و گسترده گناه؛
  • افکار مربوط به خودکشی یا تمایل به مردن؛
  • احساس ناامیدی یا بی ارزشی؛
  • حرکات بدنی کُند یا مشکل گفتاری؛
  • ناتوانی در انجام کارای خونه، محل کار یا مدرسه؛
  • دیدن یا شنیدن چیزایی که وجود ندارن.

داروهای ضدافسردگی می تونن به غم و اندوه کمک کنن؟

به عنوان یک قانون ی کلی باید بگیم که در غم و اندوه عادی، احتیاجی به استفاده از داروهای ضدافسردگی نیس. در حالی که دارو می تونه بعضی از علائم غم و اندوه رو کاهش بده اما نمیتونه دلیل اونو -که خود فقدانه- درمون کنه. جدا از اینکه این، داروهای ضدافسردگی با کم کردن از دردی که فرد باید درنهایت با اون روبرو شه، روند عزاداری رو به تأخیر میندازن.

چه زمانی باید به دنبال کمک حرفه ای برید

اگه هر کدوم از نشونه های افسردگی بالینی غم و اندوه پیچیده یا ذکرشده در بالا رو در خودتون تشخیص دادین، فورا با یک روانشناس یا مشاور صحبت کنین. غم و اندوه پیچیده و افسردگی در صورتی که درمون نشده آزاد شن، می تونن به آسیب عاطفی قابل توجه، مشکلات سلامتی خطرناک و حتی خودکشی منجر شن. اما درمون اونا می تونه به بهتر شدن شما کمک کنه.

در موارد زیر با یک مشاور یا روان شناس تماس بگیرین:

  1. حس می کنین که زندگی، ارزش زندگی کردن رو نداره.
  2. آرزو می کنین که ای کاش به همراه عزیزتون مرده بودین.
  3. خودتون رو به خاطر ازدست دادن اون یا به خاطر اونکه نتونستید از فوتش جلوگیری کنین، سرزنش می کنین.
  4. بیشتر از چند هفته که حس بی حسی و طردشدگی دارین.
  5. از وقتی که شخص یا چیز موردعلاقه تون رو از دست دادین، نمی تونین به بقیه اعتماد کنین.
  6. قادر به انجام فعالیتای عادی روزمره تون نیستین.

اگه حس می کنین به خودکشی تمایل پیدا کردین…

اگه تمایلات و افکار مربوط به خودکشی دارین، فورا کمک بگیرین. بهتره مقالاتی در مورد پیشگیری از خودکشی بخونین، با یک فرد مورد اعتماد صحبت کنین یا با یک خط تلفن کمک رسانی به خودکشی تماس بگیرین.