کلی فروشی چیه

اگه بخواهید به شکل آنلاین محصولی رو به فروش برسونین یا از راه مغازه های خرده فروشی این کار رو انجام بدین، در هر صورت اگه خودتون تولیدکننده ی محصول نباشید، باید اجناس مورد نظر رو از کلی فروش تهیه کنین. کلی فروشی کسب وکاریه که به مقدار زیادی اجناس رو خریداری کرده و اونا رو به بقیه کسب وکارها می فروشه.

پس جواب کوتاه به این سوال که کلی فروشی چیه اینه که کلی فروش، واسطهه. این مدل کسب وکار بر این پایه که کلی فروش، واسطه ی بین تولیدکننده ی محصول و بقیه کسب وکارهاییه که می خوان اجناس اونو بفروشن.

کلی فروش با خرید محصول از تولیدکننده به قیمتی پایین تر از بقیه کسب وکارها، به سود می رسه و این کار رو معمولا از راه تخفیفایی انجام می ده که به خاطر خرید در حجم بالا دریافت می کنه.

مثلا، تصور کنین صاحب اسباب بازی فروشی هستین و به طور متوسط ۱۰۰ عروسک در ماه می فروشید. تولیدکننده ای پیدا می کنین که هر عروسک رو به قیمت ۱۰ هزار تومن به شما می فروشه. در جدا از اینکه میدونید که در آخر واسه هر عروسک می تونین ۱۲ هزار تومن از خریداران دریافت کنین. پس واسه فروش هر عروسک، ۲ هزار تومن سود واسه تون می مونه.

از طرف دیگه، کلی فروشی که قراره ماهانه ۵۰۰۰۰ عروسک از تولیدکننده بخرد، واسه هر عروسکی ۴ هزار تومن دریافت می کنه. یعنی اون با فروش هر عروسک به قیمت ۸ هزار تومن به اسباب بازی فروشا، می تونه به سود خوبی برسه. در این بین، اسبا ب بازی فروش هم راضی هستش، چون از این راه با فروش هر عروسک به قیمت ۱۲ هزار تومن، ۴ هزار تومن سود می کنن.

نگفته پیداست که این مثال فوق العاده ساده ایه که فقط واسه درکی کلی از کلی فروشی ارائه شد.

خرده فروشا و کلی فروشا فقط طبق چیزی که واسه محصول می پرازن و اون تعدادی که میفروشن سود نمی کنن. زنجیره تأمین کالا هم بسیار سخت تر از این حرف هاست. مثلا، شاید کلی فروشا و تولیدکنندها تنها با کسب وکارهایی وارد معامله شن که بتونن هر ماه مقدار مشخصی از اونا بخرن، یا به مدت زمان مشخصی قرارداد تأمین کالا امضا کنن. بعضی از اونا هم شاید تمایلی به ارسال اجناس به کشورهای دیگر نداشته باشن.

کلی فروشا فقط در کار فروش محصول نیستن، جدا از اینکه تقسیم اجناس به واحدهای کوچیک تری که بتونن راحت تر به خرده فروشای مختلف بفروشن، شاید به شکل بخشی از مراحل کلی فروشی، جنسا رو بسته بندی هم بکنن.

در جدا از اینکه توجه داشته باشین که هر چند نوع عادی کلی فروشی، بین تولیدکنندگان و خرده فروشانه، اما تعداد خیلی از کلی فروشا هم هستن که اجناس رو به کلی فروشای دیگر میفروشن. کلی فروش شاید مواد ساده واسه تولید اجناس رو هم بفروشه، یعنی مواد ساده رو از تولیدکننده ای خریداری کرده و به تولیدکننده ی دیگر عرضه کنه.

به چه دلیل با کلی فروش طرف شیم

کلی فروشی چیه و در کسب و کارای اینترنتی چه جایگاهی داره؟  آموزشی

به نظر می رسه کسی که دید کارآفرینیِ حداقلی داشته باشه، بی معطلی بعد از خوندن مثال قیمت گذاری عروسکا، با خود فکر میکنه که: «به چه دلیل کلی فروش رو حذف نکنیم؟ اگه عروسکا رو مستقیما از تولیدکننده به قیمت ۴ هزار تومن بخریم، روی هر عروسکی، ۸ هزار تومن سود می کنیم!»

اما به دو دلیل این روش ممکن نیس:

۱. اینکه تولیدکننده، جنسا رو به این قیمت به کلی فروش می فروشه، دلیل نمی شه که به شمام به همون قیمت بفروشه. تولیدکنندها بیشتر قیمت بهتری رو به کلی فروشا نسبت به خرده فروشا ارائه میدن، چون اونا پایبند می شن که در حجم بالا خرید کنن. در جدا از اینکه ممکنه تولیدکننده اصلا علاقه ای به فروش مستقیم به کسب وکار شما نداشته باشه.

۲. حتی اگه تولیدکننده بخواد به شما بفروشه هم، شما با ۵۰۰۰۰ عروسک یا هر محصول دیگری در این حجم بالا، می خواید چیکار کنین؟ انبار کردن، یکی از بخشای اصلیِ کارِ کلی فروشا در زنجیره تأمینه؛ توانایی اونا در انبار کردنِ کالاهایی که در حجم بالا از تولیدکننده می خرن، امتیاز بزرگی نسبت به کسب و کارای خرده فروشیه که نمی تونن متحمل هزینه های اجاره ی انبارهای بزرگ شن.

کلی فروشی کسب وکار مناسبیه

حتما! اما ورود به بخش ی کلی فروشی، سرمایه زیادی (همونجوریکه در بالا اشاره شد) لازم داره. رابطه هایی هم باید داشته باشین تا از اون راه بتونین قراردادهایی ببندید که سود خوبی به عنوان واسطه به شما برسانند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   علل ناتوانی جنسی مردها و روش های علاج اون 

چندین ده که کلی فروشی تقریبا به خرده فروشی هم تبدیل شده. مغازه های زنجیره ای کاستکو (Costco) در آمریکا و یا مغازه های زنجیره ای افق کوروش در ایران، بر این پایه بوجود اومده ان که کالا به مصرف کنندگان فروخته می شه و این فروش با قیمت پایین تر رو واسه این کسب وکارها ممکن کرده.

کلی فروشی در عصر کسب و کارای اینترنتی

همونجوریکه گفته شد، سال هاست که کلی فروشا با فعالیت به عنوان واسطه بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، صنعتی رو واسه خودشون شکل دادن. اونا جنسا رو در حجم بالا و قیمت پایین از تولیدکنندگان خریداری می کنن و بعد با نرخی بالاتر به مصرف کنندگان میفروشن، طوری که بیشتر دو تا سه برابر واسه اونا سودآوری داره. تولیدکنندگان هم چند سال با این مدل کسب وکار به زندگی خود ادامه دادن، چون تنها راهی بود که می تونستن اجناس شون رو در سبد خرید مشتری بذارن. کلی فروشا، نیروی انسانی، زیرساختای لازم و فضای انباری جفت و جور می کردن که تولیدکنندگان به تنهایی نمی تونستن از پس هزینه های اون بربیایند.

اما با ظهور اینترنت و کسب و کارای کوچیکی که سایتای بزرگی در اختیار دارن، این مدل کسب وکار به سرعت در حال رشد و تکامله و از طرف دیگه، کلی فروشی قدرت سابق خود رو از دست داده. حالا دیگر تولیدکنندگان به طور در حال افزایشی از حلقه کلی فروشی عبور کرده و اجناس شون رو مستقیما به دست مصرف کننده می رسانند.

الان و با ظهور پدیده مغازه های اینترنتی، کلی فروشا و خرده فروشای سنتی، حتی مغازه های زنجیره ای و مغازه های شرکتی و سازمانی، آشکارا نگران وضعیت خود هستن. این شرایط رقابت بی سابقه ای رو واسه اونا رقم می زنه. اونا بیشتر با قیمتایی روبرو می شن که نمی تونن با اونا برابری کنن، مگه اینکه متحمل ضرر شن!

به چه دلیل کلی فروشا شروع به فروش مستقیم کردن

کلی فروشی چیه و در کسب و کارای اینترنتی چه جایگاهی داره؟  آموزشی

در مدل قدیمی، تولیدکنندگان در مقایسه با سودهای کلانِ کلی فروشا، تنها سود کمی به دست می آوردن. از اونجا که فروش مستقیم تنها گزینه اونا بود، تولیدکنندگان قدرت زیادی واسه به رقابت کشیدن این سیستم نداشتن. اما با توانایی اینترنت در ایجاد رابطه مستقیم اونا با مردمی که به اجناس شون نیاز دارن، الان تولیدکنندگان می تونن سود کلی فروشا رو هم واسه خودشون کنن.

قبلا، کلی فروشا تنها به اعتبار و خوش نامیِ خرده فروشا نیاز داشتن تا بتونن به مشتری دست یافته و هر محصولی که به بازار عرضه می کنن رو بفروشن. اما با ظهور سایتایی هم چون آمازون و اتسی (Etsy) و نمونه های ایرونی اونا هم چون دیجی کالا و بامیلو، نشونه که مصرف کنندگان دیگر فقط چیزی که رو که فقط در دسترسه خریداری نمی کنن، بلکه اونا به دنبال شکلای مختلف خاصی هستن که نیازها و سلایق شون رو برآورده سازه.

شرکتا در هر اندازه ای می تونن میلیونا فروش رو به شکل آنلاین انجام داده و خیلی از اونا هم اجناس رو از خونه های شخصی یا گاراژهایشان ارسال می کنن.

اونا با ندیده گرفتنِ هزینه های فضای ذخیره سازی و سود کلی فروشا، حتی می تونن اجناس رو با قیمت کمتری نسبت به تولیدکنندگان هم بفروشن که این مسئله، خرید از اینجور مغازهایی رو واسه مصرف کنندگان جذاب تر هم می کنه.

این صنعت در حال رشدیه که سبک خرید ما رو تغییر داده. با خدماتی مثل تحویل در همون روز، پشتیبانی شبانه روزی، دریافت شکلای مختلف هدیه و انجام خرید از داخل منزل، جذب مشتری واسه کلی فروشا و خرده فروشای سنتی همیشه سخت تر میشه.

کلام آخر

این صنعت واسه کلی فروشا تغییرات زیادی رو به همراه داشته، اما این بهش معنا نیس که اونا از کار بی کار می شن، بلکه باید خود رو با این محیط جدید منطبق کنن.

کلی فروشی بازم کسب وکار بزرگیه؛ فقط ممکنه ظاهر متفاوتی داشته باشه. خیلی از تولیدکنندگان نیروی کارِ لازم یا علاقه ای به فروش اینترنتی یا فروش مستقیم رو ندارن. اونا از فضا یا تخصص لازم واسه فروش مستقیم به مصرف کنندگان بهره مند نیستن. این مسئله فرصت فوق العاده ای واسه کلی فروشا جفت و جور می کنه تا بتونن با قدرت وارد این بازار نوظهور شده و درآمدزایی کنن.

کلی فروشا با تغییر مدل کسب وکارشان، به شکل فروش به خرده فروشای آنلاین و یا حتی با مدیریت فروش آنلاین به وسیله خودشون، می تونن اون طرف این کسب وکار رو به جای تولیدکنندگان، مدیریت کرده و به سودهای کلانی برسن.

منبع : thebalance.com-wholesaler thebalance.com-Internet effect


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید