فارغ از موقعیت و مقام شغلی، ناخشنودی از زندگی کاری افراد رو تحت اثر قرار می ده. سرخوردگی، یکنواختی و خشم کارکنان ممکنه هم واسه افراد و هم واسه سازمانا هزینه های زیادی بسازه. واسه همین مدیران به دنبال کاهش ناخشنودی شغلی در همه سطحای سازمان هستن. اما این کار خیلی راحت ممکن نیس؛ چون شناسایی و جداسازی عواملی که بر کیفیت زندگی کاری تاثیردارن، سخته.

 

سودآوری شرکتا و کسب وکارها رابطه مستقیمی با خوشحالی نیروی کاری شون داره. شرکتایی که به امتحان و افزایش خوشحالی کارکنان اهمیت نمی دن با زیان روزافزون، کاهش بهره وری و ناتوانی در جذب و حفظ نیروی کار باکیفیت روبرو هستن.

خوشحالی کارکنان و کیفیت زندگی کاری، اثر مستقیمی بر کیفیت خدمت رسانی به مشتری داره. اقدامات مربوط به امتحان کیفیت زندگی کاری، به تخصیص موثر و کارامد منابع واسه افزایش بهره وری و ثبات در محیط کاری کمک می کنن و نتایجی مثل موارد زیر رو داره:

  1. نگاه مثبت کارکنان نسبت به کارشون و شرکتی که در اون کار می کنن
  2. افزایش بهره وری و انگیزه ذاتی
  3. تقویت اثر سازمان و امتیاز رقابتی اش

عوامل پایه ای مؤثر در کیفیت زندگی کاری

کیفیت زندگی کاری بر ۳ عامل مهم استواره:

  1. مراقبتای شغلی: اساسی ترین عنصر واسه لذت بردن از کار، محیط کاری امنه. شغل و محیط کاری نباید سلامتی رو به خطر بندازه.
  2. زمان کاری مناسب: سازمانا باید ساعات کاری، ساعات اضافه کاری، مدت تعطیلات و مرخصی رو بررسی کنن.
  3. حقوق و دستمزد مناسب: کارفرمایان نباید حقوقی کمتر از کمترین میزان دستمزد پذیرفته شده دولت به کارکنان شون پرداخت کنن.

شغل نقشیه که افراد قبول می کنن؛ از سویی به تأمین زندگی کمک می کنه و در سویی دیگر با خودشکوفایی (self-realization)، در فرد لذت و خوشحالی ایجاد می کنه.

کیفیت زندگی کاری به معنای تعادل بین وظایف و ملزومات شغلی و جذابیتا و فشارهای اون، مفهومی قدیمی و همیشه در حال تغییر در دامنه ی مسئولیت اجتماعی شرکت هاس. بعضی شرکتا با اینکه به این موضوع اهمیت میدن، اما جایی در راه حل و طرح کسب وکارشان واسه اون در نظرنمی گیرن.

وجود و دامنه ی کیفیت زندگی کاری

کیفیت روابط بین کارکنان و کیفیت محیط کار، کیفیت زندگی کاری رو شکل میدن. بهترین فضا واسه کار، جاییه که بتونین به همکاران تون اعتماد و به کارتون افتخار کنین، از همراهی افرادی که در دور و بر تون هستن لذت ببرین.

کیفیت زندگی کاری به ابعاد انسانی شغل، رضایت شغلی و پیشرفت سازمانی می پردازه.

عوامل زیر به بهتر شدن کیفیت زندگی کاری کمک می کنن:

۱. شناخت مسائل و مشکلات زندگی کاری

مشکلات باید به وسیله بخش یا افراد مسئول شناسایی شن. مواردی مثل دلیل خوشحال نبودن و روحیه ی پایین کارکنان، نیاز به آموزش و بسیاری مسائل دیگر، باید بررسی شن. با شناسایی دقیق این مسائل، امکان ایجاد «سازمان آدم محور» جفت و جور می شه.

عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری کارمندان و راهکارهایی واسه افزایش اون  آموزشی

۲. تعهد به پیشرفت

با تعهد کارکنان به تقویت کارکرد و افزایش بهره وری، کیفیت زندگی کاری بهتر می شه. به این مسئله میشه به شکل تشویق کارکنان و برنامه های حمایتی رسیدگی کرد. واسه تقویت نظام موجود، گزارشای مربوط به کیفیت زندگی کاری باید به طور پیوسته ارائه شن. معرفی ساختار پاداش دهی ممکنه سودمند باشه.

۳. تیم بررسی کیفیت زندگی کاری

این تیم باید ترکیبی از مدیران و کارکنان باشه و همه مسائل و شرایط جاری رو مثل روحیه ی پایین، بی اعتمادی، افزایش فشار کاری، پاداش دهی، تشویق و چیزای دیگه ای به جز اینا، در نظر بگیره.

۴. آموزش

هم رهبران و هم کارکنان، توانایی آزمایش شرایط و ویژگیای لازم واسه شغل و تصمیم گیری درباره نیازای آموزشی رو واسه افزایش کیفیت زندگی کاری دارن.

۵. استفاده از گروه های کانونی

گروه های کانونی با بحث کارامد درباره موارد زیر، می تونن بر کیفیت زندگی کاری موثر باشن:

  • دلیل اینکه امروز اینجا هستین، چیه؟
  • سه مورد از مهم ترین عواملی که به نظرتون بر کیفیت زندگی کاری تون تأثیرگذارند، کدامند؟
  • توقع دارین شرکت واسه شما چه بکنه؟
  • انتظار افزایش حقوق دارین؟ و…

۶. آزمایش اطلاعات به دست اومده از گروه های کانونی

پس از بحث بر سر موضوعات و مسائلی که گفتیم، اطلاعات جمع آوری شده باید آزمایش شن تا بشه واسه تعیین راه و اقدامات سازمان به اونا تکیه کرد.

۷. شناسایی و اجرا فرصتای پیشرفت

شناسایی فرصتایی مثل ارتباطات، تشویق و پاداشای غیرمادی، قدم مهمیه. تقویت ساختارای حمایتی، نظارت پیوسته ی نظام پاداش و تشویق و… به تعریف راه حل ارتباطات با هدف ایجاد رابطه بین مدیران و کارکنان کمک می کنه.

۸. ساعات کاری انعطاف پذیر

عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری کارمندان و راهکارهایی واسه افزایش اون  آموزشی

نیروی کار جور واجور امروزی، روی خوشی به ساعات کاری بدون انعطاف نشون نمی دن. اونا خواهان انعطاف پذیری در زمان بندی کاری هستن تا بتونن زندگی کاری و حرفه ای شون رو همگام با همدیگه مدیریت کنن. انعطاف پذیری رو میشه به روشای زیر درست کرد:

  • کار بیشتر در طول روز در مقابلِ کاهش روزهای کاری در هفته
  • حضور در محل کار در ساعات خاص اما در بخشای مختلف روز به جای ساعات کاری عادی
  • امکان کار در منزل

۹. استقلال در محیط کار

واگذاری مسئولیت، عنصری لازم در ساختار سازمانیه. افراد تمایل دارن واسه تشکیل گروه های کاری و بعضی تصمیم گیریا آزاد باشن. در سازمانای با کیفیت بالای زندگی کاری، محیط کاری مناسب ارتباطات سرراست، احترام، تشویق، اعتماد، حمایت، رفاه و خوشحالی حرفه ای و شخصیِ کارکنان رو تضمین می کنه و پس کیفیت انجام همه کارا زیاد می شه.

اهمیت کیفیت زندگی کاری

عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری کارمندان و راهکارهایی واسه افزایش اون  آموزشی

الان شرکتا و سازمانای بسیاری باور دارن که «توجه به کارکنان» موجب افزایش بهره وری، وفاداری و اعتبار سازمان می شه. کیفیت زندگی کاری به دلایلی مثل موارد زیر واسه سازمانا مهمه:

۱. تقویت اعتبار و رابطه شون با طرفای درگیر

با بهبود کیفیت زندگی کاری، رابطه سازمانا با شریکان و طرفای کاری بهبود پیدا میکنه و می تونن دیدگاه ها، سیاستا و عملکردشون رو در مسائل پیچیده ی اجتماعی بهتر به سهام داران، مصرف کنندگان، تأمین کنندگان و کارکنان انتقال بدن.

۲. افزایش بهره وری

برنامه ها و روشایی که به هماهنگی بیشتر زندگی کاری و شخصی کارکنان کمک می کنن، بهره وری رو افزایش میدن. تشویق و حمایت شرکت از سعی و تعهد کارکنان، علاقه مندیا و فشار کاری شون، نگرانیا و فشارهای بیرونی رو کمتر می کنه. این مسئله موجب می شه اونا در ساعات کاری، تموم تمرکزشان رو روی کار بذارن که باعث افزایش تعهد کاری، وفاداری و بهره وری می شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   علل افت تحصیلی دانش آموزا چیه؟ 

۳. جذب و نگهداری

الان راه حلای زندگی کاری، به ابزاری واسه جذب نیروی کار متخصص و حفظ نیروی باکیفیت موجود تبدیل شده. این روزها خیلی از کارجویان خواهان ساعات کاری انعطاف پذیر هستن، طوری که بیشتر افراد، زمان کاری انعطاف پذیر رو به افزایش حقوق ترجیح میدن.

احتمال ماندن افراد در شغل فعلی یا بازگشت پس از یک دوره غیبت، در سازمانایی که نیازای کارکنان شون رو بهتر برآورده می کنن، بیشتره. این مسئله واسه سازمانا هم به صرفه؛ چون متحمل هزینه از دست دادن نیروهای باتجربه و جایگزینی نیروی جدید نمی شن. ضمنا، اینجور سازمانایی وفاداری کارکنا ن رو جلب می کنن.

۴. کاهش غیبت از کار

در شرکتایی که محیطی صمیمی و صمیمی دارن، کارکنان کمتر غیبت می کنن. به دلیل مدیریت مناسب فشار کاری، کارکنان کمتر دچار مریضی می شن و چون بهتر می تونن اختلافای بین کار و زندگی رو مدیریت کنن، کمتر نیاز به غیبت یهویی و مرخصی دارن.

کارکنان سالم و بی اضطراب، با بهره وری بیشتری کار می کنن.

۵. افزایش کیفیت زندگی کاری

کاهش اختلاف بین زندگی کاری و شخصی باعث کاهش فشار، افزایش خوشحالی از زندگی کاری و شکوفایی بیشتر در کار و خارج از کار می شه.

تعادل در زندگی کاری اضطراب و خستگی رو کم می کنه و زمان کاری سالم تر و ایمن تری به همراه میاره. خستگی و اضطراب در محیط کار ممکنه موجب بروز آسیب در محل کار یا در خونه شه.

خوداشتغالا و کسائی که شغل آزاد دارن تا اندازه زیادی قادر به کنترل ساعات کاری شون هستن. با اینکه بیشتر داده های مربوط به تعادل بین زندگی کاری و شخصی دور کسانیه که در استخدام بقیه هستن، امتیازای زیاد خوداشتغالی قابلِ رد نیس. خوداشتغالا عادتای کاری سالم و راه حلایی رو به کار می گیرن که امکان ایجاد برابری بین کار و نقشای دیگر زندگی رو به اونا می ده.

۶. کمک به کسائی که توانایی کمتری دارن

با انعطاف پذیری بیشتر و جفت و جور کردن بعضی شرایط، افراد ضعیف، با نیازای خاص و افرادی که زمان بازنشستگی شون نزدیکه، می تونن فعالیت شغلی شون رو افزایش بدن. کار کردن جدا از اینکه امتیازای مادی، اثرات مثبت فردی و اجتماعی زیادی داره.

در طرف دیگر، مدیران و کارفرمایان امکان استفاده از استعدادهای پنهون ی بیشتری رو دارن.

عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری کارمندان و راهکارهایی واسه افزایش اون  آموزشی

۷. خدمت به خانوداه و جامعه

وقتی شرایط کاری و زندگی خانوادگی در اختلاف با همدیگه باشن، یکی از این دو دچار مشکل می شن. تحقیقات در سطح جهانی نشون دادن زندگی کاری بیشتر با زندگی خانوادگی ناسازگاره. کیفیت زندگی کاری به تعادل بین زندگی کاری و خانوادگی و حفظ اون کمک می کنه. آسیب به زندگی خانوادگی به آسیبای اجتماعی بزرگتری منجر میشه.

شرکت در اجتماعات و فعالیتای فرهنگی و ورزشی واسه جوامع سودمنده. با اینکه برگزاری و شرکت در اینجور فعالیتایی وظیفه ی شرکتا و کارفرمایان نیس، اما حمایت از اینجور رویدادهایی همکاری و همدلی رو در اعضای شرکت تقویت می کنه. این کار بعضی مهارتایی رو که ممکنه در محیط کار مفید باشن هم تقویت می کنه.

۸. درگیری شغلی

در سازمانای با کیفیت بالای زندگی کاری، کارکنان بیشتر خود رو درگیر شغل شون می کنن. اونا سعی می کنن تا بهترین کارکرد رو داشته باشن. کارکنان با برخورداری از حس لیاقت سعی می کنن همیشه مهارت هاشون رو متناسب با نیازای شغل شون به روز کنن. اونا شغل شون رو به عنوان ابزاری واسه رسیدن به موفقیت و پاداش می بینن.

۹. رضایت شغلی

درگیریِ شغلی، تعهد شغلی و خوشحالی شغلی رو داره. کارکنانی که مورد حمایت و پشتیبانی کارفرمایان شون قرار می گیرن، خوشحالی بیشتری از شغل شون دارن. این به بهتر شدن خروجی کار منجر می شه.

عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری کارمندان و راهکارهایی واسه افزایش اون  آموزشی

۱۰. اعتبار شرکت

سازمانا، مؤسسات، سرمایه گذاران و رسانه های بسیاری، در آزمایش شرکتا به کیفیت تجربه کاری در محیط کار توجه می کنن. مؤسسات اجتماعی جورواجور در تصمیم گیریای خود به کیفیت زندگی کاری توجه ویژه ای دارن.

مشکلات پیشِ روی کیفیت زندگی کاری

با وجود تلاشی که سازمانا واسه بهبود رابطه کارکنان و کارفرمایان و پس تقویت کیفیت زندگی کاری کارکنان شون می کنن، بازم ممکنه در راه اجرا کارامد برنامه ها و اقدامات، با مشکلاتی روبرو شن. بعضی از این مشکلات عبارتند از:

۱. تشویق نکردن و پاداش نامناسب

تعهد کارکنان به شغل شون در رویارویی با سعی کم مدیران واسه جبران سعیای اونا، کمرنگ میشه. تعهد پدیده ای دوسویهه. مدیران بدون تشویق و پاداش شایسته، نمی تونن انتظار بهترینا رو از کارکنان شون داشته باشن.

۲. بن بستِ شغلی

شغلایی که جای رشد و پیشرفت ندارن یکی از مهم ترین دلایل بی انگیزگی و نبود تعهد کارکنان هستن. شغلایی که فرصت خودشکوفایی و رشد رو از کارکنان دریغ می کنن، به ناخشنودی شدید و نبود وفاداری منجر می شن.

عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری کارمندان و راهکارهایی واسه افزایش اون  آموزشی

۳. مدیریت طبق ی تهدید

بدرفتاری با کارکنان و تهدید و خجالت زده کردن اونا، نتیجه ای جز از بین رفتن تعهد اونا نداره. در کتاب «تارهای وفاداری» (The Loyalty Link) نوشته «دنیس مک کارتی» (Dennis G. Mc Carthty)، مدیریت با تهدید، به عنوان یکی از هفت عامل تضعیف وفاداری کارکنان معرفی شده.

۴. فضای کاری منفی

پذیرفته نشدن از طرف همکاران، محیط بدون همکاری مؤثر، همراه با سیاسی کاری و برخورد منفی بقیه، تعهد کاری رو از بین می بره. اگه کارکنان آرامش خاطری رو که نیاز دارن در محیط کار دریافت نکنن، تمایلی به ارائه همه تواناییای خود ندارن.

عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری کارمندان و راهکارهایی واسه افزایش اون  آموزشی

۵. نداشتن امنیت شغلی

امنیت شغلی یکی از مهم ترین نیازای کارکنانه. اگه اونا احساس کنن که هر لحظه ممکنه شغل شون رو از دست بدن، تعهدی نسبت به اهداف سازمان نشون نمی دن.

۶. نگاه منفی

بعضی افراد به طور ذاتی به هیچی و هیچکی مثل کارفرمایشان تعهدی ندارن! تعهد یک نگرشه و کسائی که از اون بهره مند نیستن، نمی تونن به شغل شون پایبند باقی بمونن.

منبع : businessmanagementideas


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید